emmaterese

- en dagboksblogg -

lördag 14.38

Publicerad 2009-07-25 14:40:24 i Allmänt

Vi har klätt om våra köksstolar idag. Medans vi gjorde det så kom jag och tänka på när min mamma och pappa gjorde det på våra gamla köksstolar hemma. Som jag minns det, så var det en allvarlig affär att klä om stolar. Pappa hade en mycket koncentrerad rynka mellan ögonbrynen och mamma stod bredvid mer som assistent. Jag fick inte vara med och klä om, vilket också tydde på att nu hände det allvarsamma grejer! Jag fick nämligen nästan alltid vara med och göra saker som mamma och pappa gjorde, och de få gånger jag inte fick så kommer jag ihåg det väldigt väl. Alltså var det väldigt speciellt när man klädde om köksstolarna i mina ögon när jag var barn.
                           Och innan man kom dit! Jag minns nämligen också att mamma och pappa, innan själva omkädningen, talade mycket om vilket tyg de skulle använda. Jag kan tänka mig att pappa insisterade på att ha ett ljust tyg - han tycker inte om när det är för mörkt. Jag kan tro att mamma gick på med de flesta tygen - hon ville bara att pappa skulle få tummen ur och klä om stolarna nån gång då! En gång klädde de om stolarna i ett tyg som var randigt i olika beiga nyanser. Ränderna skulle sitta på längden och det var ett jädrans sjå att få dem helt raka. Pappa var dock som vanligt väldigt noggrann och ränderna blev raka. (Skulle inte förvåna mig om han använde ett vattenpass.)

Hur som helst så klädde vi också om våra stolar idag. Det var på tiden. Vi köpte dem begagnade och när vi lossade på originaltyget så såg vi att den gamla stoppningen var så gammal att den delvis hade pulveriserats! Usch. Vi var på ikea och valde ett tyg på ca 3 minuter. Vi valde ett skojigt tyg, som vi blir glada av. Sedan var vi en tur på jysk för att köpa ny stoppning. Det hade dem ingen utan vi var tvungna att köpa hela stolsdynor som vi sedan klädde av och klippte till rätt storlek, det gick det också. Sedan gjorde vi själva omklädningen lite sådär på måfå. Vi andände en blyertspenna för att mäta och vi brydde oss inte så mycket om ifall det blev ett veck här eller där. Stolarna blev jättefina, och mycket skönare att sitta på nu är förut. ... och inte var det så allvarsamt heller.. :).

Före:



Efter:



Här är tatueringarna förresten. Min ser lite sned ut men det ser bara ut så för att det var svårt att ta bilden själv.

                   

                    

Hörs

Kommentarer

Postat av: mamma Pia

Publicerad 2009-07-26 11:18:45

Stolarna blev väldigt fina, ni har verkligen valt tyg som man blir glad av! jag tycker i alla fall det ser ut som att det gör ont att tatuera sig!

Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela