emmaterese

- en dagboksblogg -

tisdag 11.06

Publicerad 2009-06-02 11:20:12 i Allmänt

Jag tycker att det är konstigt att det är så mycket hemskare med olyckor så fort det är svenskar inblandade än när det inte är det. Bara några månader innan den stora tsunamin i thailand så var det en liknande i en annan del av asien. Detta var inget semesterparadis och inga, vad jag vet, svenskar omkom. Vi hörde knappt något alls om den tsunamin.

Det har försvunnit ett passagerarplan någonstans i atlanten och rapporterna om att det fanns tre svenska medborgare på planet är det som dominerar nyheterna från flygkraschen. Jag menar inte att säga att det inte spelar någon roll om svenskar dör, deras familjer har troligtvis fått uppleva sina livs värsta dagar, men - det har många andra familjer gjort också även om de inte är svenska.

Kanske är det så att nyheterna känns mer relevanta när de utspelar sig mer nära, och det förstår jag. Det jag tycker är tråkigt är att det känns ibland som att svensk empati inte sträcker sig längre än till gränsen.

Hörs

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela