emmaterese

- en dagboksblogg -

måndag 18 jan. 12.14

Publicerad 2010-01-18 12:22:19 i Allmänt

Strul strul strul. Som vanligt när det kommer till mig och csn. Jag ska försöka bena ut det så att ni kan förstå vad som hänt:

1. Jag sökte en sommarkurs förra sommaren, men blev sjukskriven för depression och ångest hela sommaren. Detta ledde givetvis till att jag inte kunde ta några av de poäng som jag ansatt mig att göra.

2. Nu när jag ansökte om studielån för denna kommande termin så säger csn att "Nej, du får inget studiemedel, för du tog inte poängen på sommarkursen", "Men jag var ju sjukskriven!", säger jag och börjar nästa gråta. "Ja, det får du ta med försäkringskassan i så fall", svarar handläggaren.

3. Jag ringer till FK och efter att ha suttit i tfn-kö hos dem så får jag prata med en handläggare hos dem också "Oj, jaaa.. det ser jag ju här... att det har blivit något feeeeeel... Jag får skicka dig vidare till en av våra andra handläggare.."

4. Ja, så gjorde hon det och nästa handläggare fick skriva ett brev till några andra handläggare så att de kan fixa och ge csn besked om att jag verkligen var sjukskriven och att jag då inte behövde ta några sommarpoäng.

5. Detta ska fixas från försäkringskassan inom ett par dagar och sen ska csn handlägga det hela och... och.. det kommer att dröja innan jag ser några pengar. Inte så roligt med tanke på att räkningarna ska vara betalda nästa vecka.

Det är fasiken inte lätt att vara sjukskriven student, speciellt inte när försäkringskassan missar att rapportera in till de som fanansierar mina studier. Det var bara tur att jag ringde csn också för den delen, jag ringde i ett helt annat ärende och passade på att fråga när de skulle bevilja min låneansökan för denna termin.

Jag blir så trött.

Hörs

Kommentarer

Postat av: Mattias

Publicerad 2010-01-18 13:04:29

Usch och fy.. FK ska man helst undvika har jag lärt mig. Hoppas du får dina pengar snart!! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela