emmaterese

- en dagboksblogg -

19 jan. 22.47

Publicerad 2011-01-19 22:57:22 i Allmänt

.. och så var det en sak till som jag har funderat över ikväll (förutom Scooby Doo då). Varför är det alltid så romantiserat kring alkohol på tv? Jag har börjat se på en ny serie där de dricker vin var och varannan dag efter jobbet, likadant var det i serien jag såg på tidigare. När man ser en film är det inte sällan någon av karaktärerna säger "Oh, I could really use a drink!" efter att ha haft en dag av helt och håller normala mått. Om man känner att man måste ha en drink efter en dags arbete, har man egentligen inte problem då?

Jag vet att jag inte är den första som påpekar detta och jag vet att mina tankar inte är direkt nya. Jag såg och hörde skådespelaren Benny Haag prata om detta inför valet förra året och om det parti som han företrädde. De drev alkoholpolitiken som en sakfråga och ville få bort det rosaskimmer som finns över alkohol i media. Efter att ha hört hans argument så har jag tänkt på det mer och mer. Det ska till exempel provas viner varenda fredagsmorgon då en smålullig (?) Bengt Fritiofsson ska sitta och ge solar till delar av systembolagets utbud, varför? Jag tror att folk som vill köpa vin och som vill veta mer om de viner de ska köpa kan ta reda på information själva. Pratar vi inte för sällan om alkoholens baksidor? För de finns.

Jag är inte för ett förbud av alkohol och jag vet inte ens om jag tycker att staten ska ha monopol på att sälja det. Men jag är för att vi ska försöka få bort lite av den romantik kring alkohol som vi har i Sverige. Ja, det tycker jag.

Hörs

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela