emmaterese

- en dagboksblogg -

Förberedelser och vikt vikt vikt

Publicerad 2012-06-18 09:54:45 i Allmänt

Jag vet inte riktigt hur man förbereder sig för en sådan här dag. Men jag ligger nu i sängen och försöker i alla fall. Maken ligger här bredvid och snarkar högre än vad någon annan människa någonsin gjort. Att han inte väcker sig själv är ett rent under.

Jag har förberett mig inför dagens tuffa möten på det sättet att jag igår dammsög, städade badrummet och plockade ordning i hela hemmet. Jag vet att jag mår mycket bättre när jag kommer hem till ett rent hem. Då kan jag med gott samvete bara drösa ner i sängen tillsammans med svägerskans underbara fudge och bara vara. Kanske är jag inte emotionell alls när jag kommer hem men den chansen är nog ganska liten.

Jag funderar lite på hur mycket jag kommer att gå upp i vikt under graviditeten. Än så länge ligger jag på 1,8 kg mindre än inskrivningsvikten hos barnmorskan. Trots detta har bröst och mage vuxit en hel del så det ser nog ut som att jag gått upp en del. Det bryr jag mig dock inte om så länge som vågen visar det den visar.

Jag förstår om ni tycker att det är fånigt av mig att fundera på något så trivialt som vikten men när man han vägt 128,6 och haft ett BMI på 47 (kraftig fetma är 35) så är det nog rätt normalt att man är rädd för att gå upp igen. Nu har jag BMI 27 (normalvikt är 19-25) och vill så gärna så gärna bli normalviktig efter graviditeten. Tänk att inte vara tjock längre! Jag har alltid varit tjock. Alltid.

Visst förstår jag att jag kommer att gå upp under graviditeten men jag ser gärna att det kommer sent och blir så lite som möjligt. Bara ufot där inne mår bra :).

Nåja, nu har jag svamlat en massa. Dags att uppsöka duschen nu.

Hejhej

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-07-02 21:14:01

GRATTIS till bebisen! Vad härligt!
Angående vikten så gick jag ju själv upp aja-baja-mycket. Men va fan. Här sitter jag, alldeles normalviktig.

Det mesta var vatten. Och dom andra i mammagruppen som minsann bara gick upp perfekta 15 kilo - många har nog kvar minst tio av dom kilona. (Skadeglad, ja tyvärr, men dom var inte riktigt kloka med sitt vikthetsande!)

Jag trodde att det där med vatten var en skröna men jag gick verkligen upp galet mycket som jag sedan pinkade ut. Kroppen är helt oberäknelig när man är på tjocken (i alla fall min.)
Grattis, återigen ! :D

Svar: None
EmmaTerese

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela