emmaterese

- en dagboksblogg -

12 sep. 14-10

Publicerad 2010-09-12 14:30:19 i Allmänt

Om en vecka är det val och det ser jag mycket fram emot. Även om jag tyvärr tror att vi kommer att ha kvar samma regering även efter den 19:e så tycker jag att valdagar är spännande och festliga. Jag är stolt över att få vara en del av den demokratiska processen och jag är så glad för lilla svägerskans skull som ska få vara med för första gången. (Jag blev så stolt över henne när hon berättade att hon verkligen engagerat sig för att ta reda på vem hon vill rösta på. Hon har läst valmanifest och gjort tester på nätet - det kallar jag engagemang och jag önskar att alla förstagångsväljare var så smart som hon!)

Jag kommer ihåg en gång när jag följde med mamma och pappa till vallokalen när de skulle rösta, jag var inte alls gammal, kanske tre-fyra. Jag kommer ihåg att det var en väldigt lång kö och under tiden vi stod i den så kikade jag på alla som gick in i de där små båsen för att stoppa sina valsedlar i rätt kuvert. Jag minns att jag tyckte att det verkade så oerhört spännande att gå in i de där båsen och jag var väldigt exalterad när det äntligen blev vår tur. Väl inne i båset blev jag väldigt besviken, jag hade förväntat mig något skoj men där var bara en liten hylla där man kunde lägga sina valsedlar. Snacka om besvikelse!

Jag var på sossarnas valvaka i Hultsfred en gång. Det var med Carro när vi var med i SSU och det var verkligen urtråkigt. Men där var vi, trots att vi inte hade röstat.

Det var val det året jag fyllde arton och blev röstberättigad. Valet var den 15:e september. Jag fyllde arton dagen efter. Jag var mycket besviken och sur över att jag som faktiskt hade ett politiskat intresse inte fick rösta på grund av en enda sketen dag. Så trots att jag egentligen borde ha röstat i två riksdagsval så blir det kommande mitt andra.

Förra gången det var val så hade jag precis börjat på folkhögskolan i Eslöv. Bland folk på folkhögskola så är det oftast överhängande majoritet åt vänster och den valvakan vi hade i vårt lilla kök blev en väldigt deppig tillställning. Usch.

Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på vattengympan imorgon. Har missat de två senaste gångerna på grund av förkylning och mens. Jag vill ju komma igång med motion men varför ska det vara så in i bombens tråkigt för?

Jaha, det var väl allt jag hade i tankarna just nu. Jag längtar tills min födelsedag, inte för att det är just min födelsedag utan för att jag och maken ska mysa hela dagen och gå på Djurparken och ha med oss god picknick. Han har gjort planer för kvällen också som jag inte får veta om. Skoj skoj. Sen på fredag kommer svärfamiljen och ska äta tacos och fika - gott gott :).

Hörs

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela