emmaterese

- en dagboksblogg -

Tonårsångest och längtan

Publicerad 2008-01-23 17:19:14 i Allmänt

Då har man varit högstadielärare för en förmiddag. Det var i ärlighetens namn inte så innehållsrikt men det är en rolig erfarenhet att ha. Den första klassen gjorde bara ett prov och den andra klassen jobbade med ett arbetsområde där det krävdes lite mer av mig som lärare. De frågade mig om en massa spännande saker om meridianer, tidszoner, parallellcirklar, vulkaner och annat som jag inte kunde svara på och tillslut frågade en kille mig: "Alltså, har du någon utbildning om det här över huvudtaget?!" Hehe, det har jag ju inte heller och när jag svarade det så verkade han trots allt ganska nöjd och jobbade på. Eleverrna i den sjua jag hade innan lunch var ganska skojiga och visade faktiskt prov på en självdistans och humor kring sina egna personer - skönt! Annars så osar hela skolan av tonårsångest och man ser hur de små sjuorna kryper efter väggarna med sina böcker tryckta mot bröstet och hur niorna sitter och hånglar i en härlig nyupptäckt passion för varandra.Vilka minnen det väcker och vad oerhört skönt det är att inte vara 14 längre!

Om de ringer och vill ha mig som vikarie igen så kommer jag givetvis att tacka ja, men dagen gav mig ingen direkt mersmak eller lust att bli högstadielärare, men - det är givetvis svårt att avgöra en sådan sak efter tre timmar i yrket. (Jag hade på mig jeans och en tröja, lagom snyggt ;)..)

Eftermiddagen spenderades med resursteamet och med de små godingarna på den förskola där jag var de två föregående veckorna. Ju mer jag lär känna de barnen desto roligare blir det och desto mer tycker jag om dem. Imorgon är veckans sista jobbdag för mig och på kvällen kommer han... skyndadighitjaglängtar

Till ingens förvåning ska jag bara ta det lugnt ikväll och sova tidigt.. Snacka om att ha fått rutiner på vardagen.

Hörs

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2008-01-23 23:37:21

Haha. Jätteskönt att inte vara 14 längre.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela