emmaterese

- en dagboksblogg -

Toleranta Sverige

Publicerad 2008-03-03 14:40:34 i Allmänt

Jag såg nyss på Oprah. De pratade om hur det är att vara homosexuell i olika delar av världen. De pratade bland annat om hur man i vissa länder döms till döden för att man älskar någon av samma kön. Mot slutet pratade Oprah med en kvinna som forskar runt homosexualitet och olika länder. Oprah frågar:

- Vilket land i världen är mest tolerant, när det handlar om homosexualitet?
Experten svarar utan att blinka:
- Sverige! I Sverige spelar det ingen roll om du är homosexuell.

Jag vet att det inte är hela sanningen. Vi har tyvärr en hel massa homofober också i Sverige och när människor (Åke Green) gömmer sig bakom en religion och anser att det ger dem rätt att kränka och döma blir jag förbannad. Men - i Sverige blev homosexualitet avkriminaliserat 1944 till skillnad från USA där det var olagligt ända fram till 2003. Sveriges lagar gör det svårare att diskriminera människor baserat på homosexualitet och det tycker jag är helt fantastiskt. Jag blev stolt idag. Heja Sverige!

Hörs

Kommentarer

Postat av: Gina

Publicerad 2008-03-05 20:47:50

eller hur. men det är ändå läskigt. att sverige är ett föregångsland, att 'allt' är så himla bra här, vålstånd, jämställt, tolerant bla bla... och vi har sån jävla lång väg att gå.

men okej, heja sverige lite grann iaf :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela