emmaterese

- en dagboksblogg -

söndag 17.44

Publicerad 2009-04-05 17:44:58 i Allmänt

De senaste tre månaderna har jag gått upp nästan 20 kilo. Detta beror delvis på min ångest. När jag hart ångest är ett sätt för mig att hantera min ångest att hetsäta. Det innebär att jag inte bara äter en massa onyttigt, utan också i väldigt stora mängder. (Sex dubbla chokladbitar, sex kexchoklad, en hel stor påse med chips etc etc.) Detta är väldigt surt och jag är så otroligt ledsen över det. Jag lyckades gå ner över 25 kilo hösten 2007 och jag hatar verkligen det faktum att jag nu väger nästan lika mycket som innan. Man kan ju tro att det bara skulle vara att sätta igång med det hälsosamma levendet igen, men det är betydligt lättare än vad det låter. När ångesten kommer får jag panik och vill bara må bättre till nästan alla pris. Ett sätt att må bättre är att äta och tyvärr har jag inte så många andra bra strategier. Förhoppningsvis är det detta som jag får lära mig på Valnöten.

Jag tycker att det är jobbigt att vara ute bland folk nu. Jag skäms till och med inför min syster nu när vi ska träffas i påsk, jag skäms så för att jag gått upp i vikt igen och det är nästan så att jag hellre vill stanna hemma just på grund av det. Jag skäms inför den släktfest som vi ska ha i maj, jag våndas enormt över att behöva träffa alla nu när jag är så stor igen. Mitt självförtroende och min självkänsla är väldigt låg nu och eftersom jag mår dåligt så får jag ångest, vilket leder till att jag äter mer, vilket leder till att jag mår ännu sämre, vilket i sin tur leder till att jag äter... och så rullar det på.

Idag blev jag jätteledsen och började storgråta i soffan över alltihop och jag och sambon ska försöka bättra oss med maten. Lättare sagt än gjort, tro mig - jag vet! Vi får se hur det går, jag ska försöka i alla fall.

Hörs

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-04-05 22:22:21

Jag tycker du är stark som vågar skriva om detta, hoppas att du får redskap att hantera ångesten på andra sätt framöver. Vill att du ska veta att jag tycker om dig och att det är roligt att ses när vi väl gör det, hoppas vi ses den 26. Stor kram.

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-04-05 22:37:35

Jag håller med Jenny.. .du är väldigt stark som skriver det. DET är ett steg till förbättring. Jag stöttar dig gärna om du behöver,,,går just nu igenom en viktnedgångsresa själv.. den är tuff,,, men har gett bra resultat... så ja delar gärna me mig tankar o ideer... o lyssnar oxå, när det är tufft,, för det e det verkligen.. .fy fläen... var rädd om dig Emma, Kram Johanna

Postat av: Marie

Publicerad 2009-04-08 14:35:17

Jag älskar dig, alltid alltid!

Postat av: Anna-Pi

Publicerad 2009-04-16 23:21:35

Jag vet hur det är att ha ångest och att vara deprimerad. Jag ber dig att testa ssri mot ångest, prata med en läkare. Ssri hjälper, det hjälpte mig.

Ett försök, eller kolla upp det i alla fall.

Inte ska du behöva ha det så här.

Håller med, modigt att berätta här.

Många kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela