emmaterese

- en dagboksblogg -

måndag 15.59 (Veckans Shakespeare)

Publicerad 2009-08-03 16:00:41 i Allmänt

Jag tittar på "Band of Brothers". En mycket välgjord skildring av Andra Världskriget som trots att den är gjord av jänkarna själva ändå förefaller att vara rätt ödmjuk. Något som kunde efterlysas i andra amerikanska filmer. Visst, även i Band of Brothers så kommer jänkarna och saves the day. Men - det gjorde de ju ändå på riktigt även om de europeiska trupperna troligen hade klarat av att kicka tysklands ass på egen hand också.

Jag tycker att denna serie, som producerats av bland andra Tom Hanks, verkligen gör namnet rättvisa. "Band of Brothers" kommer från Shakespeares Henry V, och monologen där detta sägs handlar om den kamratskap som blir bland dem som kämpar för en gemesam sak. Något som jag tycker att man kan applicera på det mesta i livet, inte bara på krig.

Delar av Shakespears text:

Lyssna här , Han kan han Kenneth, (Det som står under kommer efter ca en minut)

Henry V:

"He that shall see this day, and live old age,
Will yearly on the vigil feast his neighbours,
And say 'To-morrow is Saint Crispian:'

Then will he strip his sleeve and show his scars.
And say 'These wounds I had on Crispin's day.'

Old men forget: yet all shall be forgot,
But he'll remember with advantages
What feats he did that day:

Then shall our names.
Familiar in his mouth as household words
Harry the king, Bedford and Exeter,
Warwick and Talbot, Salisbury and Gloucester,
Be in their flowing cups freshly remember'd.

This story shall the good man teach his son;
And Crispin Crispian shall ne'er go by,

From this day to the ending of the world,
But we in it shall be remember'd;

We few, we happy few, we band of brothers;          (Vi få, vi lycklig få, vi band av bröder;
For he to-day that sheds his blood with me               För han som idag utgjuter blod tillsammans med mig
Shall be my brother; be he ne'er so vile,                   
Skall vara min broder; så usel han än må vara,
This day shall gentle his condition:                             
Denna dags gärningar ska förlåta hans sätt:)

And gentlemen in England now a-bed
Shall think themselves accursed they were not here,
And hold their manhoods cheap whiles any speaks
That fought with us upon Saint Crispin's day"

Jag blir alltid så rörd när jag läser eller hör den texten. Detta beror troligen på en kombination av hur texten är så underbart melodisk och slår an en sträng hos mig, och det underbara budskapet att goda gärningar - små som stora - blir ihågkomna och lämnar spår efter sig.

Hmm. Ska nog börja med "Veckans Shakespeare" också. Det blir skoj. :)

Hörs

Kommentarer

Postat av: Mamma Pia

Publicerad 2009-08-03 18:06:27

det ser vi framemot!

kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela