emmaterese

- en dagboksblogg -

21 dec. 18.02

Publicerad 2010-12-21 18:09:50 i Allmänt

Jag gillar verkligen att baka. Jag gillar att baka av samma anledning som många inte gillar det - det finns inget utrymme för improvisation. Man följer ett recept och om man inte gör det så blir det fel. Fel blir det förvisso ibland i alla fall men då är det oftast för att man (jag) börjat halvera ett recept men efter några ingredienser istället haft i hela måtten. Då blir det till exempel väldigt lite smör och väldigt mycket mjöl, eller väldigt mycket bakpulver men knappt någon kakao. Ja, det har hänt mer än en gång, har jag tur så upptäcker jag det innan det åker in i ugnen så att jag kan kompensera (om jag nu kan komma ihåg vilka av ingredienserna som är hela och halva - det är lite spännande så).

Maken gillar att laga mat och de bästa maträtterna han har lagat är dem som han bara improviserat ihop av det vi haft hemma. I min värld är detta väldigt imponerande om än synd då det är svårt att återskapa rätterna igen. Jag kan inte improvisera när jag lagar mat, jag måste ha ett recept eller vara väldigt införstådd med hur en maträtt ska tillagas. Maken gillar däremot inte att baka, säkert därför att han inte kan leta lite i kyl och skafferi och slänga i den han hittar. Bra att vi kompleterar varandra.

Men, främst gillar jag att baka för att jag gillar att äta. Man har väl inte blivit en tjockis för inte. De där fyra hektorna ner till minus fyrtio kilo klamrar sig fast som en blodigel från Gnöttlen (den lokala badsjön i Hultsfred). Men de försvinner väl i sinom tid.

Nu ska jag kolla saffranskakorna som står i ugnen.

Hörs

(Märker ni att jag har tråkigt idag eller? Tre blogginlägg på mindre än tio timmar. Kanske rekord)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela