emmaterese

- en dagboksblogg -

22 juli. 11.14

Publicerad 2010-07-22 11:31:41 i Allmänt

Lite tankar om filmen "Snabba Cash":

OBS: INNEHÅLLER SPOILER - JAG BERÄTTAR OM SLUTET (läs inte om du planerar att se den.)

- Vi förstår att Espinosa, regissören, har fått erbjudanden från Hollywood. Hela filmen var väldigt amerikansk i sitt snitt. Till exempel hade han väldigt mycket närbilder och scener där ljudet följde ett spår men bilden ett annat. Ni vet, där man börjar se när några pratar och där dialogen hela tiden rullar i bakgrunden men att man samtidigt får se andra bilder, som till exempel visar vad som hände direkt efter dialogen.

- En av skådespelarna i filmen, Dragomir Mrsic, har tidigare varit med i en Wallanderfilm där han gav filmsveriges kanske svagaste prestation. Jag vet inte om han var direkt bättre i den här filmen, men han pratade mycket serbiska vilket gjorde att vi inte märkte på samma sätt om han var dålig, samt att manuset troligen höll lite högre klass än Wallander-filmerna.

- När det drog ihop sig mot slutet fick jag väldigt mycket flashbacks från "The Departed", det var rätt tydligt att alla skulle skjuta på alla och att de flesta skulle dö. Lite tråkigt att det blev så uppenbart vad som skulle hända.

- Joel Kinnaman var bra, men den, enligt mig, lysande stjärnan i den här filmen är Matias Padin som spelade Jorge. Jäklans vad bra han var och så äkta han kändes! Stanislavskij hade gett honom en roll direkt. Bra! Ska jag se filmen en gång till är det helt och hållet för att han är så bra.

- Jag blev så full i skratt när jag såg en liten kort scen där Kinnaman frågar en busschaufför något. Busschauffören måste ha varit en riktigt en för han lät precis lika uttråkad och trött som alla busschaufförer gör på riktigt i Stockholm. Espinosa berättade i en intervju att han har använt sig av både proffs och amatörer och chauffören måste ha varit en av de sistnämnda. Det hela var över på en sekund, men hjälp vad jag fnissade!

- Bra soundtrack, kändes väldigt mycket Sergio Leone. (Ni har väl sett duellscenen i "Den gode, den onde, den fule"?)

- Över lag. Klart bra, riktigt bra på sina ställen, men ingen film jag känner att jag bara måste se igen och igen. Den var bra och nu är det slut och det är helt okej. +++ från mig.



Hörs



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela