emmaterese

- en dagboksblogg -

22 jan. 11.10

Publicerad 2011-01-22 11:18:58 i Allmänt

Jag nämnde i förbifarten igår att vi hade lagat pulled pork till middag i torsdags. Det var från ett recept som maken hittat i en recepttidning hos stora svägerskan. Det var väldans enkelt att laga och väldans gott, men det tog lång tid! Man tog helt enkelt 1,5 kilo fläskkarré i bit och lade i en gjutjärnsgryta ovanpå några klyftade lökar och vitlöksklyftor. Sedan hällde man på en hel flaska med Hickory Barbeque-sås (går att köpa i de flesta affärer) och ställde in i ugnen på 125 grader i fem timmar. Där får de stå helt orört och sen är det bara att slita isär köttet med en gaffel.

Vi visste inte alls hur detta skulle bli, men när vi tog ut grytan ur ugnen så uppenbarade sig de mest vackra och vällagade köttbitar vi någonsin sett. De var gyllenbruna och de bokstavligen föll sönder bara man närmade sig med en gaffel. Jag fick äran att smaka först och den kvällen åt vi så mycket kött att vi båda fick ont i magen. Vi fick pilla lite med det eftersom jag har så svårt för fett i kött, och i fläskkarré är det ju en del fett - även om det mesta hade smält bort. Det var så himla gott och jag tycker verkligen att ni ska göra det någon gång! Karré i bit är visst ett superbilligt kött och det var egentligen bbq-såsen som kostade mest.

Enligt receptet skulle man äta köttet på något gott bröd med en klick gräddfil och lite lök, maken åt med en god ciabatta men jag åt köttet precis som det var. Den lyxen får man unna sig efter en gbp.

Idag ska vi över till Ö'n och fira lilla svägerskan som fyllde år igår. Det ska bli skoj. Jag ska ta med mitt julklapps-tp och så får vi se om vi kan få revansch mot lilla svägerskan som vann sist :). På tal om tp så har jag bestämt att jag gärna vill ha den versionen av tp där man spelar i lag mot varandra. Det tror jag är skoj :).

Hörs

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EmmaTerese

Jag heter Emma och bor tillsammans med min man på Öland.Jag jobbar vanligtvis inom vården och trivs utmärkt med det. Jag älskar att se på tv-serier och skriver gärna om det. Annars handlar den här bloggen om mitt liv som är precis lika vanligt och tråkigt som de allra flestas :). Vi blev föräldrar i November så just nu skrivs det mycket (mest) om vår son och livet som bebisförälder. Välkommen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela